Pages

Click Me

Wednesday, 24 February 2016

Alahan Kulit.


Hello and Hai.

Sejak dari zaman sekolah saya mempunyai alahan/masalah pada kulit dan ia menyebabkan kulit saya tidak berapa cantik. Biasanya akan timbul ruam merah beserta sekali dengan rasa gatal dan tangan akan terus mengaru. Maka akan menjadi zombi bila kesan garu tersebut akan meninggalkan garis-garis merah kat kulit.

Masa zaman sekolah, bila terjadi alahan akan pergi ke klinik maka doc akan bagi krim sapu dan makan ubat tahan gatal yang mengantuk tu. Banyak kalilah juga pergi klinik sampaikan dah muak gila pergi klinik dan juga membazirkan duit mak bapak. Bila dah habis sekolah dah berkuragan masalah kulit. Dan tertiba minggu lepas terkena balik setelah bertahun dah tak kena. 





Disebabkan kulit gelap maka tak perasan yang ruam tu dah tumbuh, bila gatal teruslah garu. Bila lama rasa ruam tu makin banyak. Makan vitamin c dengan minum air putih berliter agar rasa gatal kurang dan ruam tu cepat hilang. Nak makan ubat malas, nanti mengantuk tak buat kerja. Tertiba terfikir satu tips ni, sebab dulu pernah buat tips ni dan memang berkesan. Hanis Zalikha pun buat tips ni juga.





Tipsnya, ambil bedak campurkan dengan body losyen dan sapukan ketempat yang bermasalah tu sampai rata. Buat setiap hari teruatamanya selapas mandi. Saya gunakan bedak agnesia atau pun apa-apa bedak pun boleh ikut keselesaan anda. Amalkan sampai ruam dan rasa gatal-gatal tu hilang. Bukan sahaja untuk alahan kulit tapi dapat melindung kulit daripada sinaran matahari. Hehehe

Sayonara.

8 comments:

  1. Banyaknya losyen...nak satu yang perasa kambing..errr..susu kambing.

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheheh...meh sini kita tolong sapukan kat abang kamen..

      Delete
  2. shin pon cpt mengalah ngan kulit.. lelagik kalo over makan seafood

    ReplyDelete
  3. Bleh jadi duta produk lotion ni..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. amin...semoga menjadi kenyataan...hehehe

      Delete
  4. bedak merah tu bagus kan...aku x leh kene panas melampau...nanti sunburn pastu gatal gatal...hahaha...sengsara...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup bagus...sengsara sangat...hehehe

      Delete