Heart

Heart

Pages

Click Me

Thursday, 7 April 2016

Sakit Tak Pakai Braces???



'Sakit tak pakai braces'?.



Keyword paling popular di google bila mana ada perasaan/keinginan untuk pakai braces, salah satu orangnya adalah carl dani. Setiap hari pergi taip benda yang sama google maka keluarlah pelbagai jenis maklumat.

Braces adalah sesuatu yang gam di gigi anda dan membuatkan bibir atas dan bawah sukar untuk tutup rapat dan sopan ketika minggu pertama pakai braces. Selain itu, membuatkan mulut anda seakan kemam makanan padahal tidak sama sekali. Bila bercakap dengan orang, suara anda akan jadi tidak jelas disebabkan mulut anda seakan penuh dengan makanan. Tapi, itu cuma beberapa minggu je. Lepas tu dah ok.

Fungsi braces untuk mencantikan struktur gigi anda supaya nampak tersusun rapi dan kemas ketika anda tersenyum sendirian di hadapan cermin, agar tidak timbul rasa riak untuk tayang gigi dihadapan orang lain. Namun ia bukan mudah, ambil masa bertahun untuk mendapatkan hasil yang terbaik. Jika anda seorang yang tidak bersabar, sila jangan pakai braces.

Pakai braces juga membuat bibir anda cepat kering dan air liur susah nak telan, menyebabkan anda rasa mulut anda penuh dengan air liur. Sebelum bercakap, telan air liur dulu pas tu baru boleh bercakap.



Pakai braces tidaklah berapa sakit tapi lebih kepada rasa nyilu dimana gigi kita didalam proses mencari kesesuaian dengan braces untuk pertama kalinya. Kemudian rasa nyilu itu akan beransur sedikit demi sedikit. Rasa nyilu pada gigi membuatkan anda susah untuk makan. Maka proses pemakanan anda kena bertukar, masuk mulut terus telan. Sila pilih makanan yang senang hadam seperti bubur atau biskut cicah air.

Dan yang paling penting sekali, SILA SIMPAN DUIT sebelum pakai braces. Daripada kos cabut gigi (tak semua orang kena cabut gigi), module dan deposit. Biasanya deposit Rm 1,000 aku cuma bayar deposit sahaja sebabnya yang lain termasuk package. Kalau nak murah pergi klinik kerajaan TAPI kena tunggu turn sampai nama anda naik. Apa-apa pun terpulang kepada diri anda sendiri.

Pakai braces tak berapa sakit sangat pun, cuma nyilu dan leceh sikit untuk jaga terutamanya masa gosok gigi. Terutamanya bila makan terlalu banyak dan makanan terselit kat braces. Sila kumur mulut selelas makan dan selelas setengah jam kemudian sila berus gigi anda.  Kepada anda yang ingin pakai braces SILA pergi jumpa dentist terlebih dahulu dan bertanya tentang rawatan baraces sebabnya LAIN KLINIK LAIN CARANYA. Selamat pakai braces.

Mungkin akan ada entry tentang braces terutamannya dari segi harga, patang larang braces, jenis makanan untuk braces dan cara untuk membersihkan braces. Kalau ada masa nanti saya update. Muuuaahhhh sikit..



Sayonara...





Saturday, 2 April 2016

Tips : Cepat sembuh dari sakit dan penyakit.


Hello and Hai,



Hari ni nak sharekan tips yang aku selalu amalkan bila sakit. Lain orang lain caranya. Terpulang pada individu tersebut.


1. Jangan tidur selepas pukul 7 pagi.

Walaupun sakit macam mana pun atau mengantuk macam mana pun, bila jam dah pukul 7 pagi, aku akan bangkit dari katil. Duduk kat ruang tamu, tengok tv ke, layan perasaan ke. Bagi aku kurang elok tido masa matahari nak terbit. Nanti badan akan bertambah sakit-sakit.

2. Paksa diri makan dan jaga permakanan.

Masa sakit selera makan akan hilang tapi aku paksakan diri untuk makan walaupun benda yang aku makan tak rasa apa-apa pun. Aku akan paksa juga dapatlah juga makan sikit daripada tak makan. Dan lagi satu masa sakit silalah makan makanan yang berat seperti nasi untuk memberikan tenaga dan stamina kepada diri. Jangan masa sakit kau nak makan maggielah , fast foodlah, tu lagi menambahkan sakit dan bawak penyakit. Bila dah sihat nanti boleh lah kau makan yang tak berkhasiat tu.

3. Kerap minum air.

Tak kisahlah demam ke sakit perut ke, silalah kerap minum air. Supaya kulit tak kering, senang buang air dan badan akan senang nak berpeluh. Bila dah berpeluh badan akan jadi ringan sebabnya kita dah toksik melalui peluh. Kalau malas nak minum paksa juga diri minum ke nak penampor?. Meh sini.

4. Jangan kerap tidur.

Bila tak sihat mata memang mengantuk, kat mana-mana pun boleh tidur. Tapi aku jenis yang tak suka tidur walaupun mata mengantuk gila lagi-lagi waktu pagi dan tengah hari. Memang aku akan tahan mata dari tido. Sebabnya bila banyak tido muka jadi sembab, nampak tak terurus. Biasa aku akan tido lepas lunch dan bagun sebelum asar.

5. Jangan lupa mandi.

Bagi mengelakkan rasa mengantuk dan membuatkan aku tertido, aku akan mandi sebelum tengah hari. Biasalah kan bila sakit malas nak mandi tapi kena juga paksa diri untuk mandi tak kan tak nak mandi kut satu hari. Sakit sakit juga penampilan sila jaga k. Hahaha.

6. Makan ubat.

Aku pelik betul lah dengan orang yang tak nak makan ubat. Apa masalahnya, dah sakit telan je lah ubat tu. Kalau sakit tak menyusahkan orang tak pe lah. Budak-budak tak pe lah ni dah dewasa pun peragai budak-budak. Bagi penampor kang!. Makan ubat lepas makan, jangan lupa tu k.

7. Exercise.

Sila buat sit up 10 sesi, squat 50 sesi. Hahaha.. Gurau je k. Apa yang selalu aku buat adalah banyakkan berjalan. Contohnya, dari bilik tido pergi ke dapur untuk refill air botol. Bila dah minum banyak, memang akan pulang balik pergi toilet. So tu pun kira exercise juga. Atau pun buat je apa-apa kerja yang ringan atau pun lipat baju ke. Aku sejenis manusia yang susah nak duduk diam, macam-macam kerja yang aku nak buat. Bagi aku bila dah buat apa-apa kerja yang ringan, lagi cepat sembuh.

Jangan lupa rajinkan diri untuk minum air terutamanya mereka yang jenis kulit cepat kering dan mengelupas macam Carl Dani. Hehehehe. Walaupun perut dah kembong minum air. Hahaha. Itu je tips yang dapat dikongsikan. Selamat berhujung minggu. Muuahh sikit..

Sayonara.


Thursday, 24 March 2016

Tarikh Ulang Tahun.


Hello and Hai.

Sebenarnya aku tak ingat pun bila aku mula buat blog, sebabnya masa aku buat dulu aku tak ada update entry apa-apa pun. Saja je buat blog sebabnya orang lain buat blog aku pun nak ada juga, walaupun dalam blog aku kosong. Hihihi.

Kalau diikutkan dari perkiraan tahun, tahun ni blog aku dah masuk 4 tahun dah. Sebenarya tak penting pun untuk ingat tarikh bila buat blog, tapi lebih kepada suka-suka je. Nanti bila sampai tarikh anniversary blog, boleh buat satu entry tentang blog. Hehehe.




Bila aku tengok balik entry-entry yang lepas terutamannya ketika aku mula menubuhkan blog ni, entry pertama yang aku tulis dalam bulan November tapi aku tak publishkan pun apa yang aku tulis kat blog. Hehehe. Maka aku pun membuat keputusan bahawa setiap bulan November setiap tahun adalah anniversary blog aku. So tahun ni nanti bulan November kena celebrate anniversary blog, yeah!..hahahha.


Bagi aku blog ini sebagai medan untuk meluangkan perasaan, mengisi masa lapang dan berkongsi apa sahaja benda kepada orang ramai dan dapat memberikan manfaat atau inspirasi kepada orang lain. Selain tu, bila nanti ada waktu free bolehlah baca balik apa yang aku pernah tuliskan, siapa lagi nak baca kalau bukan diri sendiri. Tu sebab kena update entry yang mempunyai kenangan yang tersendiri sebabnya nanti bila baca balik boleh gelak sorang-sorang.

Manalah tahukan, kalau sesuatu terjadi kepada diri kita seperti hilang memori ingatan ke sebagai contohnya, bila ada blog ni bolehlah ingat balik benda yang lepas-lepas tu. Adalah juga sesuatu untuk kita ingat balik kan walaupun ada memori pahit dalam blog. Hahaha.

Dalam dunia blog ni sama je macam dunia sebenar. Ada yang suka ada yang tak suka. Ada blog yang kena copy and paste sebiji-sebiji. Biarlah orang nak buat apa pun, yang penting kita sebagai pemilik blog tidak terikut dengan peragai mereka. Tak kisahlah orang nak cakap apa pun pasal blog kita, tu hak dia orang untuk suka atau pun tidak. Itulah kisah perjalanan suka dan duka yang perlu di tempuhi dan menjadi sebagai kenangan untuk mematangkan kita di masa hadapan. Hehehe.

Sayonara, take care..mmmuaahh..


Friday, 18 March 2016

Hikmah bersabar.


Hello and Hai.

Salam Jumaat semuanya. Hari ini (18/03/16) aku nak sharekan tentang kebaikan bersabar dari pelbagai sudut yang aku pernah alami. Ok, kisah yang pertama berlaku bila aku beli barang secara online. Menerusi ig, aku kenal seorang peniaga wanita ni, muda lagi dan kita namakan dia sebagai  'M'.

Dah banyak kali aku beli barang dengan M, sebabnya dia jual murahlah juga harga siap pos. Akan tetapi yang kurang bestnya, M jenis yang lambat balas chat whatsapp. Kalau hantar hari ini, esok baru M balas chat. Bila aku nak barang, aku akan tengok ig dia lepas tu bank in duit, hantar details kat M, lepas tunggu barang sampai kat rumah. Biasanya macam tu dan barang akan sampai dalam beberapa hari kemudian

Nak dijadikan ceriter, aku dah bank in, hantar details kat M dan dia tak balas pun chat aku. Aku tunggulah beberapa hari, dia tak balas chat dan barang pun tak sampai. Aku pun hantar chat bertubi-tubi macam peluru kat dia dan baru dia balas. Aku tanyalah dia barang dah pos ke belum, kalau belum return balik duit. Dia cakap dalam proses untuk pos. So, aku pun mintalah tracking number, malam tu baru dia sent. Bila aku check kat laman web, pagi tadi baru dia pos barang aku.

Maka aku pun tunggu barang dengan penuh kesabaran dalam senyuman. Bila dengar je abang pos tekan bell dengan senyuman aku sambut dan semakin lebar senyuman aku bila tengok parcel aku bersaiz besar. Aku pelik sikit sebab aku beli 2 barang je tak ka besar sangat. Masuk rumah, dengan hati-hatinya aku buka pacel aku, ada 3 barang dalamnya. Aku beli vitamin dengan serum tapi aku dapat vitamin, serum dan lotion. Actually, serum dengan lotion tu satu set tapi aku beli loose item. Sekali dapat satu set dengan harga loose item.

Mungkin sebab banyak sangat order dari orang lain maka si M tersalah baca order aku. Ada hikmahnya bila barang aku lambat sampai. Nasib baik abang pos laju tak buat hal yang macam entry aku sebelum ni. Hahaha. Kalau tak, terpaksalah pergi ambil barang kat pejabat pos.

Ok, aku nak sharekan sikit tips untuk bersabar. Masa si M tu tak balas chat dan barang tak sampai, ikutkan hati nak je hantar chat marah kaw2 kat dia. Namun aku bertenang, minum air jup baru aku send chat kat M dengan bahasa yang lembut dan sopan. Aku send kat M ayat macam ni 'awak dah pos belum barang saya'? Aku send secara bertubi-tubi sebabnya nak bagi si M baca chat aku. Nasib baik aku tak gunakan perkataan yang kurang elok kalau tak malu wei bila ingat balik. Hahaha.

Itu je kisah yang aku nak sharekan, kalau ada lagi aku sharekan next entry k. Musim panas ni kerja aku makan je kalau tak nanti kena gastric, dah naik muak hadap ubat. Jangan lupa minum air banyak-banyak sampai kembung k. Selamat berhujung minggu. 

Sayonara...


Wednesday, 9 March 2016

Tajuk Kecil 2.



Solat.

- 'Sayang, bangun dah subuh ni. Jom solat.'

-'Sekejap lagi.'

-'Sayang cepat bangun.'

-'Hari ni cutilah.'

-'Memanglah kan weekend.'

-'Cuti, period.'

-'Yeke? Semalam ok je. Meh sini abang tengok'

-'Eh! tak pe , dah ok dah. Tunggu jup.'


Baby.

- 'Sayang, jom....'

-'Jom apa?...'

-'Jom buat baby..hehehehe.'

-'Sengal *sambil baling bantal*'.






Sayang.


-'Sayang?.'

-'Yup,..'

-'Sayang abang tak?..'

-'Mestilah sayang..'

-'Kalau sayang, masuk bilik sekarang..'

-'Hahaha..abang ni..'

-'Dah lewat ni jom tido, ni mesti fikir benda lain kan...haha'

-'Eh!,tak adalah..dah2 jom tido.'



Peluk


-'Abang, sayang dah gemuk..'

-'Tak adalah yang, biasa je..'

-'Ye ke?. Tapi pipi dah chubby.'

-'Chubby lah bagus, best bila peluk..hehehe.'

-'Amboi..nakal abg ni..'

-'Nakal dengan sayang je..hehehe.' 






Sayonara.

Wednesday, 2 March 2016

WhatsApp Group.


Hello and Hai.


Tahun lepas kawan sekolah aku invite aku masuk dalam group whatsapp, katanya untuk kawan-kawan yang rapat je. Aku pun ok je sebabnya dalam group muka yang aku kenal dan rapat. Masa mula-mula tu rajinlah juga aku berbalas chat bagai tapi bila dah lama-lama semakin ramai dalam group tu aku jadi silent reader je, malas nak menyampuk.


Image result for whatsapp image

Maka satu hari tu, ada yang invite sorang lagi member, bila tengok profile rupanya si 'F' member baru dalam group. Dapatlah tengok gambar dia yang terkini. Hehehe.Bila ternampak gambar dia seolah kenangan lama di bangku sekolah mula di tayang semula di ruangan mata. Aku mengaku aku tidak berapa mesra sangat dengan F tapi aku pernah tersuka kat dia. F ni dengan aku pun tak berapa mesra mana pun walaupun kita orang sekelas.

Meh sini aku ringkaskan ceriter aku dengan si F ni. Aku dengan F satu kelas since dari form 1 lagi tapi tak rapat. Bertegur pun tak, bercakap lagilah. Main pandang-pandang hujung mata je, dua-dua ego melangit. Dengan orang lain dia ok tapi dengan aku dia dingin terus beku. Aku pun pelik dengan peragai dia tapi setelah diselidik bagai barulah aku tahu napa dia dingin dengan aku dan biarlah aku je yang tahu sebabnya.

Kami mula rapat masa form 2, tertiba kena duduk sebelah dia. Sejak dari tu kami mengenali satu sama lain sampaikan aku tersuka kat dia. Disebabkan nama kita orang hampir sama, nama  last pun sebijik maka kita orang di cop kembar, sampai tertukar nama banyak kali.

Dan yang paling malang sekali dia tahu yang aku suka kat dia. Yup, dia tahu, aku ingatkan dia tak perasaan rupanya dia peka tentang tingkah laku aku. Dia tak adalah mengaku dia tahu aku suka dia tapi cara dia menyampaikan yang dia tahu aku suka kat dia dari segi body language, kata-kata dia. 

Masa form 4 dia pindah sekolah lain sebab dia pandai sikit dari aku. Hahahaha. Dan sejak itu kami tak pernah jumpa semula. Walaupun dia ada add aku kat fb, berbalas sms, namun rasa suka kat dia tak ada dah. Kalau nak ceriter secara details kena buat banyak entry baru habis. Hehehe. Dalam entry yang lepas-lepas aku pernah ceriter pasal dia ni.

Dan sebenarnya aku jadi malu bila teringatkan balik kisah aku dengan dia. Dan benda-benda yang pernah aku masa zaman sekolah dulu. Kelakar pun ada, rasa menyesal membuang masa semasa sekolah pun ada. Orang lain sibuk belajar tapi aku sibuk dengan perkara lain, dah lah tak berapa bijak bukannya datang sekolah nak belajar tapi sibuk nak cuci mata. Hahahaha. Namun itulah pengalaman yang mematangkan aku untuk lebih menghargai masa dan kesempatan yang ada.

Itu je lah yang nak kongsikan untuk awal bulan March ni. Jumpa lagi.

Sayonara.

Friday, 12 February 2016

Lelaki Part 2.



Hello and Hai.

Kali ini nak buat part 2 tentang entry lelaki sebab idea muncul tertiba. Kalau entry yang lepas Redza Minhat yang paling ramai dipilih, untuk entry ini kita tengok sama ke tidak citarasa kita. Hehehe.



Shahir Af.


             

                       



Dulu tak minat af sebabnya para pelajarnya tak menarik perhatian tetapi tertiba pulak tertengok bila orang kata ada pelajar yang handsome, berbakat dan dapat gelaran ustaz. Maka tengoklah af dan terpersona dengan pelajar yang bernama Shahir. Peserta Af yang membuatkan Carl tidak dapat tidur malam bila lepas tengok konsert af. Asyik terbayang-bayang je muka Shahir. Hahaha.

Setiap minggu memang tengok lepas tu siap update status kat fb lagi suruh orang lain tengok. Sebab masa tu zaman ada fb dan masih budak-budak, sampai kena perli dengan abang sendiri bila aku selalu update status tentang shahir.

Memang berhantu lagu dia 'kebahagian dalam perpisahan'. Rindu nak dengar suara dia. Tapi sekrang dia dah senyap sepi dari dunia seni. Minat kat Shahir sebab suara dan muka dia di tambahkan lagi dengan braces, nampak cute.



Ashraf  Muslim.



Mula kenal dalam drama bersiri Impian Illyana tv3, pukul berapa dah lupa. Ceriter zaman sekolah, balik je rumah terus bukak tv. Lepas tu sambil tengok ceriter tu sempatlah berangan bila tengok ashraf ni, watak dia izham kalau tak silap.

Terminat sebab handsome, tinggi dan hidung dia. Dulu susah nak cari pelakon lelaki yang handasome-hansome ni. Hahaha. Beristeri dua dan ada anak dah. Yang penting dia adil dalam rumah tangga.




Ashraf Sinclair.




Disebabkan ceriter Gol & Gincu maka kenal ashraf sinclair. Si handsome dan si kacuk suami kepada bunga ni begitu digilai ramai dulu termasuk aku. Hahaha. Rindu pulak zaman sekolah bila teringatkan ceriter tu.

Kalau fazura boleh tersuka tanpa sengaja aku pun sama. Minat kat dia sebab dia cute, berkarisma dan romantik. Untuglah bunga dapat laki macam ni. Hahaha. Rasanya banyak sebab untuk minat kat dia. Hahaha.



Nichlos Saputra.





Ambil masa setengah jam untuk mencari gambar yang terbaik. Hahaha. Rangga, tu lah nama watak dia dalam ceriter Ada Apa Dengan Cinta. Masa tahun 2014, ada ceriter pendek tentang Ada Apa Dengan Cinta untuk iklan Line Indonesia. Dan juga mungkin tahun ini akan ditayangkan Ada Apa Dengan Cinta 2 dimana ceriternya masih didalam proses shooting dan mungkin akhir tahun ini ditayangkan dipawagam.

Dari zaman sekolah rendah memang dah minat kat dia, banyak kali tengok AADC walaupun dah tahu kesudahan ceriternya macam mana tapi tulah tak pernah bosan tengok. Sejujurnya rawat wajah dia amat menarik minat Carl sejak dari dulu lagi. Hahaha. Handsome, berbakat, berpelajaran dan sedikit misteri sebabnya tak suka dedahkan banyak maklumat tentang latar belakang dia.


Ady Putra.



Pelakon asal Singapore ni berjaya menarik minat Carl ketika kecik lagi, bila kali pertama dia berlakon dengan Umie Aida, dah lupa ceriter dia. Lepas tu dia berlakon dengan Catriana Ross dan masa tu memang suka sangat kat dia. Disamping muka dia selalu terpampang dengan majalah dengan bentuk badan yang menarik sebabnya dulu susah nak cari pelakon badan berotot.

Minat sebab rupa dia, bibir dia dan watak dia yang selamba macam tak ada perasaan tu. Tapi tu dulu lah, sekarang ni minat biasa-biasa je tak macam dulu lagi.



Nazril Idrus.




Suami kepada Sazzy ni berjaya menarik minat Carl masa tengok dia berlakon didalam ceriter Kayangan. Dia mempunyai pakej yang menarik untuk menjadi pelakon mahu pun model. Tertarik sebabnya cara pembawakan diri dia terutamnya ketika dengan family, cara dia layan anak-anak dan memang suami yang baik.

 Cara dia pun simple dan tidak over dari sei pakaian dan lain-lain. Suka sangat cara dia bila bercakap, seolah-olah terpukau bila tengok. Patutlah boleh jadi penasihat kewangan. Aura karisma dia begitu menyerlah.



Itu sahaja untuk kali ini. Have a nica weekend you all...

Sayonara.

Wednesday, 27 January 2016

Tajuk Kecil.



1.  Bau 

 - ' Sayang, jangan pakai body lotion'.

- 'Kenapa?'..

- 'Rindu nak bau sayang'..

- 'Sengal!'..



2. Mengidam

- 'Sayang tengah buat apa?.'

- 'Tengah makan chicken wing.'

- 'Tak diet??.'

- Tertiba mengidam.

- 'Seriously?, yes, akhirnya.'

- 'Napa bang?..'

- 'Tak lama lagi kita dapat babylah kan..hehehe'

- 'Bengong punya suami..'




3. Bilik.

- 'Abg, jom makan'.

-'Sekejap lagi'.

-' Abg, jom shopping'.

-'Sekejap lagi'.

- 'Abg, jom masauk bilik'.

- 'ok, jom'.




4. Rindu.

- 'Abang'

- 'Ya'

- 'Abang...'

- ' Ya saya, napa ni sayang?'

-' Rindu..'

-' Love you'.

- 'Love you too'.


Tuesday, 19 January 2016

Perkara yang kurang best sebagai blogger.


Hello and hai.

Selamat hari Selasa semuanya, hari ini dah 19 Januari cepat masa berlalu. Mungkin tajuk entri ini kurang menarik disebabkan tak tahu nak describe melalui ayat yang macam mana lagi. Ok, hari ini saya nak sharekan kepada awak-awak semua tentang perkara yang kurang best sebagai blogger.






1. Tak ada idea nak update blog.

Selalu terjadi pada diri sendiri disaat minda tak dapat nak berkembang dengan sebaik mungkin. Kadang-kadang idea ada tapi tak tahu nak bina ayat yang macam mana agar semua yang membacanya akan faham dan terus melekat didalam hati masing-masing. Dan idea tidak akan datang bila duduk dihadapan skrin laptop/ komputer.


2. Balas komen pembaca/blogger.

Terjadi kepada saya ketika ini bila mana nak balas komen awak semua tertiba line error. Tapi menaip untuk entri baru boleh pulak. Adakah anda begitu juga?, kalau ya, give me five. Ada masa telepas pandang nak komen terutamanya untuk entri yang lepas-lepas tu, harap maaf ya kalau tak balas.




3. Meninggalkan jejak di blog yang singgah.

Selepas baca sesebuah blog pastinya akan meninggalkan komen, bermakna blog tersebut sudah dibaca dan dengan harapan owner blog akan membalasnya. Dan juga saling menyokong antara blogger satu sama lain. Yang tak bestnya bila dah part nak komen, tertiba error atau pun komen tak keluar kat kotak yang disediakan tu. Tak semestinya saya tak tinggalkan komen saya tak baca blog awak k.



4. Berchat dengan 'unknown'.

Selain boleh berbalas komen, boleh juga berchat diantara blogger sesama sendiri atau dengan 'unknown'. Kalau dengan blogger, pastinya kita dah tahu sifat dan peragai mereka bagaimana daripada blog mereka. Namun dengan 'unknown' kena berhati sikit, sebabnya lain orang lain caranya. Bila kita lambat balas chat atau tak jawab soalan yang diajukan mulalah mereka mengunakan kata-kata yang kurang enak. Atau pun jenis yang suka mendesak dan memaksa. Kalau dah over, memang terus block je.


5. Menghapuskan komen.

Sekiranya sesebuah blog berbentuk public maka sesiapa pun boleh komen. Terutamanya komen daripada 'unknown', ada yang meninggalkan komen dengan bahasa yang bagus dan menarik dan juga ada yang meningalkan komen dengan perkataan yang kurang enak atau perkara yang negative. Maka bergantung kepada owner blog untuk padam atau biarkan sahaja. Kalau saya terus padam sekirannya kata-katanya sangat negative dan tidak memberikan sesuatu yang bermanfaat kepada orang lain.


6. Berfikiran positive dan terbuka.

Untuk menjadi seorang blogger, kita seharusnya sentisa berfikiran positive dan terbuka tentang semua hal. Terutamanya yang melibatkan diantara blogger. Sebagai contoh, blogger A dan blogger B update entry yang sama dan isi yang hampir serupa. Jadinya sebagai blogger, kita harus menganggapnya sebagai satu kebetulan yang tidak disengajakan. Tidak perlu berfikiran negative dan menerimanya dengan hati yang terbuka. Bergitu juga dengan kemunculan blogger-blogger baru setiap hari dimana blog mereka sangat-sangat menarik dan segar apabila membaca setiap bait ayat yang ada. 



Dan akhir sekali,

Selamat menulis blog agar dapat memberikan sesuatu yang berguna kepada pembaca.


-sayonara-







Wednesday, 13 January 2016

Kebaikan minum air putih/masak.

Hello and hai.

Hai awak-awak semua, jumpa lagi. Hari ini saya nak sharekan tentang kebaikan minum air putih didalam kehidupan kita dan juga cara minum air yang betul supaya tidak kembung walaupun minum sampai 3 liter atau pun lebih dalam sehari. Ditambahkan lagi dengan cuaca sekarang yang panas.


kebaikan dan kenapa kena minum air putih. Saya gabungkan dua sekali, maka anda akan dapat maklumat 2 dalam 1.

1. Detox toxic didalam badan secara semulajadi.

- bila bangun pagi, sila minum air putih segelas supaya lancar sistem buangan anda. Yup, memang berkesan.

2. Melembabkan kulit muka dan badan termasuk juga bibir.

- biar kulit tak putih tak pe jangan kulit kering, nampak macam orang sakit.

3. Dapat mengurangkan lemak di badan.

- ini yang sangat best, bila minum air metabolism akan meningkat maka dapat hilangkan lemak.

4. Cegah mengantuk.

- bila rasa mengantuk, cepat-cepat minum air supaya tak tertidur dan tak ketinggalan ilmu.

5. Kenyangkan perut bila lapar.

- bila kelas habis lambat dan perut lapar, maka minum air seakan mengalas perut walaupun sebelum kelas bermula sudah makan roti bakar 2 set, hahaha.

6. Dapat membekalkan oxygen terus ke otak.

- ini Datuk Fazley yang cakap kat radio. Bila minum air, oxygen dibekalkan terus ke otak kita dan kita dapat berfikir maka idea akan keluar sampai melimpah ruang yang ada.

7. Makan banyak supplement.

- sekirannya anda ambil supplement sila-sila rajinkan diri anda minum air sebanyak mungkin. Sebabnya sebarang jenis supplement tak kiralah vitamin c, b complex, multivitamin atau pun kolegen sekali pun ia bersifat panas dan memerlukan air yang banyak supaya mudah serap dalam badan.

8. Haus/ dahaga.

- pastinya akan mencari minuman bila dah haus, kalau dapat air kelapa di tengah hari yang terik ini amat nikmatnya hidup. Terus rasa sejuk. hahaha.

Senarai diatas itu berdasarkan apa yang saya amalkan setiap hari. Lain orang lain caranya, anda boleh google untuk membaca kisah orang lain. Ok, next, cara minum air banyak-banyak supaya tidak kembung perut.


Bangun pagi- 1 gelas.

Sebelum mandi- 1 gelas.

9.00 a.m- 1 gelas atau suku botol.

10.00 a.m- l gelas atau suku botol.

11.00 a.m- l gelas atau suku botol

12.00 a.m- l gelas atau suku botol

1.00 p.m- l gelas atau suku botol

2.00 p.m- l gelas atau suku botol.

3.00 p.m- l gelas atau suku botol.

4.00 p.m- l gelas atau suku botol.

5.00 p.m- l gelas atau suku botol

6.00 p.m- l gelas atau suku botol.

7.00 p.m- l gelas atau suku botol.

8.00 p.m- l gelas atau suku botol.

9.00 p.m- l gelas atau suku botol.


Biasanya saya akan minum air guna botol dan botol saya 1.5 litter. Maka setiap 1 jam saya akan minum supaya tidak rasa haus dan minum terlalu banyak. Masa mula-mula dulu memang kerap sangat gi tandas tapi nanti lama-lama akan ok. 

Sila duduk sebelum minum supaya perut tak boroi dan juga jangan minum satu teguk nanti perut kembung. Jangan minum air dua jam sebelum tidur nanti akan pergi toilet waktu tidur dan menganggu tidur anda.Itu cara yang saya amalkan dan masih buat sampai sekarang.

Cara untuk tahu yang badan kita dah cukup kandungan air atau tidak, boleh tahu berdasarkan warna urine kita, kalau berwarna pekat maksudnya kita kena minum lagi banyak air dan kalau berwarnah jernih dan putih maksudnya badan kita dah cukup air dan minum bila perlu.

ok, ini sahaja yang saya sempat sharekan untuk hari ini. Jumpa lagi.

Sayonara...




Friday, 8 January 2016

Abang Pos Laju.


Hello and Hai.

Apa khabar anda semua?. Tahun lepas, bulan 10 saya ada update entri tentang masalah pos laju, adakah anda semua masih ingat tentang perkara itu? tak pe tak payah memerah ingatan/ memori anda kalau anda dah lupa. Kalau anda dah lupa anda boleh baca semula di entri pos laju yang tidak berapa nak laju. Hari ini saya nak sharekan lagi kisah tentang pos laju.


Image result for pos laju


Minggu lepas beli barang secara online, lepas bank in dan bagi details semua, tunggulah hari Isnin untuk dapatkan tracking number. Bila dah dapat tracking number dengan penuh kegembiraan pergi check secara online di laman web pos laju. Bila dah masukkan tracking number tunggulah beberapa saat, sekali keluar maklumat item not found. Cuba masukan sekali lagi namun keluar benda yang sama. Bersangka baik mungkin line problem agaknya.

Hari Selasa cuba sekali lagi dan baru keluar detail item. Lega sekejap walaupun barang tak sampai lagi. Makanya masa hari Rabu dengan yakin yang barang akan sampai tepat pada masanya. Namun tidak! sampai ke petang tak muncul. Jadinya masa hari Khamis (semalam) awal pagi dah telefon pejabat pos laju untuk tanyakan tentang barang tersebut dan sangat dugaan bila banyak kali telefon tidak berjawab. Setelah pelbagai jenis doa dibaca baru panggilan berjawab, lega wei umpama baru lepas jawab exam hahahaha.

Disebabkan nak juga abang pos laju hantar barang sampai pintu pagar depan rumah maka tunggulah sampai barang sampai. Next time kalau barang tak sampai terus pergi ambik kat tempat dia lagi senang tak adalah ternanti-nanti. Lebih kurang pukul 3 baru dengar abang pos laju tekan bell. Akhirnya, sampai juga barang. Ingatkan abang pos laju yang lain hantar barang, rupa-rupannya abang yang sama hantar barang sebelum ini. Adakah abang tersebut mempunyai masalah untuk menghantar barang ke rumah saya?. Dah tahu rumah kita kat mana pun still nak juga lambat hantar. Atau mungkin abang pos laju sahaja nak bermain-main hantar barang kita lambat?. hahahaha.

Harap-harap lepas ni janganlah ada masalah seperti ini lagi, penat nak telefon pejabat pos, rasa macam nak boom je bila mana panggilan telefon tak berjawab. Kepada abang pos laju tersebut jangan buat peragai lagi ya, hahaha. Itu je nak sharekan pada awak semua. Barang apa yang saya beli itu rahsia. Hehehe..xoxo.

Sayonara.