Pages

Click Me

Monday, 24 August 2015

Pendamping by Zyra Safiya


Hello and Hai!.

Hari ini aku nak sharekan satu lagi novel seram yang dah lama aku baca tapi belum sempat nak buat review lagi. Pendamping by zyra safiya yang berharga RM 17.00. Untuk novel ini aku bagi 4 bintang. Jalan ceriter yang tidak menyimpang kearah lain, penggunaan bahasa yang mudah di fahami dan yang penting tidak boring.




sumber : Google.

Sinopsis :

Helena sukar dimengertikan tingkah laku dan pemikirannya. Hijab Amy yang terbuka pula mampu melihat lebih daripada apa yang diingikan. Hadir diantara mereka adalah Zarif. Saat helena menagih cinta daripada zarif yang tidak mampu memenuhi jalan yang sukar dipermudahkan dengan hawa nafsu yang bertuankan syaitan durjana. Khidmat cemapaka nun jauh di pondok usang yang degeruni, dicari lalu hati zarif yang liar memberontak ditundukan. Amy mengocak kasih, pencetus cinta. Dia nampak kehodohan sifat manusia yang rakus mahu menguasi biarpun perlu menganiayai. Berjayakah zarif melepaskan diri daripada helena?. Mampukah amy membutakan setiap penglihatannya?.

Ceritannya bermula apabila En Zamri membuat keputusan untuk mengambil Helena sebagai anak angkat disebabkan rasa kasihannya dimana ibu helena telah dimasukan ke dalam penjara disebabkan kesalahan jenayah yang dilakukannya  dan ayahnya seorang yang miskin. Meskipun tidak disetujui isteri en zamri namun terpaksa juga menerima helena sebagai anak angkatnya yang telah mengorbakan salah seorang anak kandungnya sendiri. Amy seorang gadis yang dimana ijabnya dibuka daripada kecil lagi mampu melihat 'benda' lain daripada pandangan mata orang lain. Semakin membesar semakin banyak 'benda' pelik yang bisa di nampaknya. Zarif, jejaka kacak dan bergaya menjadi rebutan para gadis di kolejnya termasuklah helena. Apabila mengunakan cara lembut tidak berjaya, dia mengunkan cara halus untuk mendapatkan zarif. Cempaka, apabila namanya diseru dia akan tiba bagaikan angin dan pergi secepat angin. Hanya mampu nampak bayang-bayangnya sahaja tanpa dapat menatap raut wajahnya. Meski pun menakutkan namun ia bagaikan satu hiburan buat helena dan helena mempunyai kawan di alam ghaib.

Namun bagi Amy bayang-bayang hitam itu amat menakutkan baginya kerana bayang-bayang hitam tersebut boleh menjelma pelbagai bentuk. Walaupun sudah di halau mengunakan mengunakan ayat-ayat suci tapi lembaga itu tetap sentiasa datang kepada amy, samaada didalam tidur atau pun jaga. Zarif, yang tidak tahu apa yang terjadi keatas dirinya seakan menjadi orang bodoh mengikut rentak helena, nasib baik mempunyai sahabat yang prihatin atas apa yang terjadi pada dirinya. Apa yang helena rasa akan dirasai oleh zarif begitu juga sebaliknya. Dan mereka berdua terlihat bayang-bayang baby di atas bahu mereka dan mendengar suara tangisan tiada henti. Apakah yang dilakukan oleh helena kepada zarif?.Adakah zarif akan selamat daripada helena?, siapakah cempaka sebenarnya? adakah amy berjaya menutup hijabnya yang terbuka itu?. Semuanya ada dalam novel.

Sunday, 16 August 2015

Penutup Syawal 2015

Hello and Hai...

Walaupun dah habis bulan raya tapi nak juga bercerita pasal raya, pada 9/8/2015 yang lepas bertempat di kediaman lelaki seksi berlangsungnya majlis kenduri dan rumah terbuka yang dianjurkan oleh keluarga lelaki seksi. Sebetulnya sebelum bulan puasa tu nak buat kenduri tapi dsebabkan oleh beberapa benda yang menghalang jadi tertangguh sehinggalah raya.

Setelah berbincang maka semua setuju kenduri dan rumah terbuka diakan serentak, maka marilah kita menjemput orang datang ke rumah kita. Dari segi makanan, minuman, khemah kerusi meja bagai sudah dibuat tempahan. Namun begitu untuk pencuci mulut buat sendiri, seperti dadih dan kastat yang dibuat sendiri oleh lelaki seksi. Memang penat sebab tak cukup tidur, selalu bangkit pukul 5 pagi. Dan juga masukan duit dalam ang pau untuk bagi pada anak-anak tetamu yang datang.

Disebabkan waktu pagi tu ada bacaan selawat maka aku mengenakan baju melayu, jadinya sambil buat kerja tu kena lipat bahagian tangan sebab labuh sikit agak sukar untuk membuat kerja. Nasib baik ramai yang membantu didapur, walaupun mengunakan khidmat catering namun tetap juga berselerak dapur. Didalam fikiran aku, yang datang untuk membaca selawat adalah golongan veteran akan tetapi orang muda. 

Ketika waktu bergerak ke tengah hari maka, marilah kita menukar pakaian yang lebih santai dengan memakai seluar jean dah juga tshirt bercorak skema yang baru beli sebabnya nak pakai masa layan tetamu yang datang kerumah. Pakaian yang lebih santai atau pun pakaian menayangkan body?. Abaikan soalan tersebut dan teruskan bacaan.

Agak sibuk ketika waktu pagi sehingga ke tengah hari melayan tetamu, bersembang-sembang sekejap walaupun tak berapa kenal kenalan keluarga yang datang tapi mereka kenal aku, tak payah nak introkan diri sendiri. Ada kawan-kawan sekolah yang datang dan yang menciptakan sejarah apabila kawan aku yang baru kahwin semalam (8/8/2015) pun turut datang bersama dengan suami dia. Tak sempat nak berselfie dengan pengantin baru dah lah wedding dia aku tak pergi, dengan alasan banyak kerja dirumah. Lepas SPM terus tak jumpa dah bila dah jumpa balik tertiba-tiba nak mulakan topic perbincangan dengan bergosip macam dulu-dulu dalam kelas walaupun cikgu ada kat depan, patutlah dapat B plus je.

Waktu bergerak ke petang, masa untuk mengemas apa yang patut. Cuaca kelihatan mendung seakan ingin hujan. Nasib baik makanan tidak banyak yang tinggal maka tiadalah pembaziran yang berlaku. Meluangkan masa membasuh periuk yang besar-besar sambil yang lain mengemas bahagian hadapan yang berselerak.






Ketika masuk kedalam bilik ternampak sampul duit atas meja, terus tengok berapa yang ada didalam itu. Hehehehehe..Rupanya kawan mak yang bagi. Dah besar pun still dapat lagi.




Itu sahaja ceriter raya untuk tahun ini, semoga dapat sambut lagi raya di tahu hadapan dengan lebih meriah dan aman sentosa. Sebelum terlupa berat badan dah naik sekilo dalam masa tak sampai sebulan ini. Nampak sangat kuat makan, biskut raya belum habis lagi. Kena habiskan dulu baru boleh diet. Hahahahha..alasan semata-mata sahaja. Apa-apa pun yang penting kesihatan terjadi dan jaga permakanan anda. Sekian sahaja untuk entry kali ini, jumpa lagi....

Sayonara.............

Monday, 3 August 2015

Songsang

Hello and Hai.




Hari ini aku sharekan sesuatu kepada anda semua tentang bagaimana aku rasa yang aku ini 'lain' daripada anda. Macam sesetengah individu mereka tahu pada tahap umur berapa yang mereka dapat merasakan mereka 'lain' daripada yang lain. Tapi bagi kes dan situasi aku agak berbeza dan sekirannya kau orang tanya pada usia berapa yang aku ni minat pada sesama jantina dan jawapan aku mesti kata dari kecik lagi dah 'tertarik' dengan lelaki.

Yup, dari kecik lagi aku mudah 'tertarik' dengan lelaki semasa aku di tadika dimana bila aku melihat lelaki akan timbul satu perasaan lain, dimana perasaan itu tidak timbul semasa aku melihat perempuan. Dan nenek aku pernah bercerita semasa aku berumur 3 atau 4 tahun, dimana nenek dan atuk aku pergi menunaikan haji dan aku diserahkan kepada seorang mak cik ni untuk menjaga aku sebabnya semasa mak bapak aku bekerja memang nenek akan jaga aku sampai waktu petang. Nak dijadikan ceriter, mak cik ni ada seorang anak teruna yang handsome, semasa aku di jaga makcik tu boleh dikatakan aku sentisa minta didukung oleh anak teruna makcik tu sampai anak makcik kena dukung aku kemana-mana sampai aku tertidur. Amboi! kecik-kecik dah mengatal.


Namun ketika itu aku tidak anggapnya sebagai masalah, bila aku masuk ke sekolah rendah, naluri itu semakin menebal didalam jiwa, dimana aku pernah suka dengan kawan sekelas aku, dari situ aku merasakan yang aku ni 'lain' berbanding dengan kawan lelaki yang lain. Nasib baik aku pandai cover jadinya tiada kawan-kawan sekolah yang aku tahu TETAPI ada seorang ni, kawan perempuan aku dimana dia tahu yang aku suka lelaki. Entah! macam mana dia boleh tahu dan siap dia cakap lagi 'aku tahu kau suka si R bukan sebagai kawan je kan', keluh aku tidak berkata-kata. Aku cuma diam dan anggap tiada apa-apa.

Semasa sekolah rendah dulu, boleh dikatakan semua saluran tv di Malaysia ada ceriter telenovela baik tv1, tv2, tv3 dan juga ntv7. Jadinya aku dah terbiasa tengok telenovela, bukan setakat memahami jalan ceriter tapi juga mencuci mata melihat pelakon-pelakonya yang sangat merecik-recik. Tapi yang paling popular semestinya Rosalinda tahun 1999 kalau tak silap, boleh dikatakan semua orang duduk kat rumah hadap tv tak keluar rumah. Disertakan dengan hero dan heroin yang sama padan.



Wajah mereka satu masa dahulu..


Image result for rosalinda fernando jose


Image result for venezuelan actors

Dan bukan telenovela namanya kalau tak ada scene macam ni...





Wajah mereka yang terkini..


Image result for venezuelan actors

Hari demi hari aku cuba menerima hakikat yang aku ni 'berbeza' naluri dengan orang disekeliling aku walaupun segi luaranya sama. Sejujurnya pelbagai persoalan yang ingin aku tanyakan kepada mereka yang lebih dewasa didalam keluarga aku namun aku memilih untuk mendiamkan sahaja kerna pastinya sesuatu yang taboo dengan persoalan yang aku tujukan nanti. Sebabnya ketika itu walaupun aku masih kecik tapi aku dapat berfikir naluri yang aku alami ini pastinya salah dari segi agama. Maka aku diam dan pendamkan perasaan itu sorang-sorang dan ketika itu aku lebih senang berbicara dengan Tuhan, segalanya aku curahkan aku ceritakan kepadaNya, dengan harapan aku dapat mencari jawapan daripada permasalahan naluri aku.

Semasa aku memasuki ke sekolah menengah di mana pelbagai benda yang aku dapat dan pelajari yang semua ini belum pernah aku tahu. Seakan doa-doa aku yang terdulu dimakbulkan apabila aku mempunyai kawan sekelas yang sama nalurinya lebih kepada lelaki. Daripada dia, aku kenal pasti permasalahan naluri aku ini dan cara menguruskan naluri itu dengan sebaik mungkin. Antara kami tiada rahsia, siapa yang aku minat dia tahu dan juga sebaliknya. Waktu pendidikan jasmani waktu yang paling best sekali untuk mencuci mata melihat abang-abang senior tayang badan terutamanya bangsa asing. Memang tak berkelip kelopak mata tengok, tapi kadang-kadang terkatoilah juga nasib baik dapat abang-abang senior yang sporting tak kisah pun, sempat lagi bermain mata. Rindu zaman sekolah walaupun ada kenangan yang tak best.

Ketika zaman sekolah menengahlah juga aku merasakan perasaan cinta terhadap lelaki dan semestinya bertepuk sebelah tangan. Rasa cemburu, marah, rindu semuanya ada. Sentiasa angau bila terpandang senior-senior yang hot dan sentiasa cair melihat mereka. Dan aku mudah tertarik dengan bangsa lain, bagaikan ada satu tarikan membuatkan aku suka kepada mereka. Meskipun nama mereka sudah aku lupakan namun wajah mereka tetap aku ingati terutamanaya yang memberikan kesan didalam kehidupan aku satu masa dahulu.





Aku semakin rasa selesa dengan naluri sonsang aku ini kerna aku terimanya dengan hati yang lapang walaupun ada kalanya aku berperang dengan diri aku dan sentiasa bertanyakan soalan, kenapa aku? kenapa aku?. kenapa aku?. Pada pandangan mata masyarkat golongan yang songsang ini adalah golongan yang sentiasa menjerumus kelembah maksiat tapi pada hakikatnya tidak semestinya seseorang itu songsang akan sentiasa melakukan maksiat, begitu juga dengan golongan yang normal. Bohonglah kalau cakap tak rasa bersalah atau berdosa terutamanya semasa kelas pendidikan islam, dimana ustaz dan ustazah berceriterkan tentang umat-umat yang terdahulu, terasalah panas juga pipi gebu ini dulu dan menekan bahawa golongan songsang adalah golongan yang terkutuk, nabi tidak mengaku umat dan balasan yang akan dikenakan. 




Bila meningkat remaja ini perasaan dan naluri itu dapat dibendung, maksudnya dapat menjaga perlakuan diri daripada perkara yang tidak sepatutnya. Bagi aku, kita jangan salahkan mana-mana pihak sekirannya kita tidak pandai menjaga diri didalam harus moden ini. Dimana dengan adanya teknologi dan dunia tanpa sempadan ini membuatkan kita hanyut didalam nikmat syurgawi. Nak dikatakan aku terlalu baik tidaklah juga, aku sama seperti mereka yang lain, ada akaun di apps gay dengan tujuan untuk mencari jodoh dan menambahkan kenalan bukan untuk fun. Masing-masing mempunyai pendapat dan pandangan daripada sudut yang berbeza-beza. Sekirannya nak bercerita dan mengungkap tentang golongan songsang ini sampai bila-bila pun tak habis. Masing-masing ada peragai, selera, cara hidup yang tersendiri.

Bagi aku, golongan yang suka kepada sesama jantina adalah golongan yang teristimewa dan terpilih yang Tuhan telah memilih kita untuk menghadapi ujian yang diberikan olehNYA. Pastinya setiap ujian itu akan berakhir dengan kemanisan. Semoga kita semua di bawah keberkatan dan kebahagianNya.

Tuntasnya, siapa pun kita hendaklah menjaga kehormatan dan maruah diri sendiri supaya masyarakat dapat menghormati diri kita. Sentiasa beringat bahawa tidak selamanya kita akan merasai keseronokan yang sementara ini. Tuhan yang menciptan kita dan DIA juga mempunyai perancangan untuk diri kita semua.

Sayonara....