Pages

Click Me

Tuesday, 20 October 2015

Jangan Biar Dia Masuk by A. Darwisy


Hello and Hai.

Hari ini aku nak sharekan lagi tentang novel yang telah aku baca. Kali ini novel yang bertajuk jangan biar dia masuk by A. Darwisy, novel ini berharga RM 31.00. Aku pun tak tahu kenapa mahal sangat harganya kena tanya pihak penerbit. Tapi disebabkan ramai kata bestlah tak berhenti baca bila dah mula baca dan bla bla bla, yang penting penulis dia handsome. Hehehehe.




Sinopsis:

Laqqus, keturunan syaitan yang tugasnya menghasut manusia agar mensyirikkan ALLAH. Apa yang dialami keluarga Anje dan Adika, adalah permaianan halus syaitan ini. Daripada benih pasangan suami isteri inilah, lahir 3 zuriat yang mana salah seorangnya berjaya digelapkan imannya. Bermacam kerosakan telah dilakukan hingga kampung tenun bulan tidak lagi aman damai. Khurafat bermaharajalela. Amalan ilmu hitam bertuan dihidupkan.

Maya gadis kuala lumpur yang tidak tahu tentang asal usul keturunanya menjadi mangsa. Dia dan kawan-kawannya , defi, suraya, laila dan rafidah, dihantui dengan satu per satu siri kejadian aneh dan menyeremkan. Hinggalah salah seorang daripada mereka di rogol dan dibunuh dengan sadis bagi menyempurnakan amalan ilmu hitam itu. Mereka ketakutan. Datang haris sebagai penyelamat. Datang inspektor intan cuba membantu. Tetapi mereka tidak sedar satu perkara. Permaianan syaitan itu cukup licik dan mengelirukan. Berjayakah lima sekawan merungkai kisah di sebalik yang berlaku?. Apa pula kaitan mereka dengan anje dan adika? kampung tenun bulan, apakah misterinya?

Tahun 1900, kampung Tenun Bulan Jawa Tengah. Kisah bermula dengan 3 beradik kandung perempuan yang tidak mempuyai kedua ibu bapa serta berbeza setiap mereka meskipun datang daripada rahim yang sama. Yang sulung bernama Ambarningsih, mempunyai rupa paras yang jelita mampu membuat lelaki jatuh hati pandang pertama, sifatnya yang tegas membuatkan tiada siapa yang berani mengusiknya, namun sayang si sulung sudah terlalu jauh daripada landasan agama. Yang tengah bernama Ambarsari, dilahirkan sebagai seorang yang istimewa dengan perwatakannya dan seorang yang jujur didalam mengatur bicara. Tidak suka pada kakak sulung kerana selalu dimarahi. Meskipun begitu, dia tahu membezakan antara yang baik atau salah. Gemar memainkan alat muzik gamelan dan ketika memainkan ada benda yang mendampingnya. 

Yang bongsu pula bernama Ambarwati, jauh berbeza dengan kakak sulungnya, seorang muslimah sejati yang sentiasa menutup auratnya tidak kira di mana jua berada. Sentiasa menentang amalan khurafat si sulung dan tidak jemu didalam memberikan nasihat. Kakak yang tengah sayang padanya kerna sifatnya yang berlembut dan tutur katanya sentiasa sopan. Lanang, seorang permuda yang sudah lama menyimpan perasaan terhadap ambarningsih terperdaya dengan pujukan rayu wanita tersebut untuk bersamanya membuat amalan khurafat. Kerana cinta, lanang bersetuju pada hal dia tidak tahu apa yang mahu di lakukan keatasnya. Dia dijadikan sebagai wong menyak yang setiap malamnya menganggu anak dara didalam kampung termasuk juga adik beradik ambarningsih disebabkan hatinya yang telah hitam.

Perjalanan Maya, defi, suraya, laila dan rafidah untuk bercuti di kampung defi terpaksa melalui pelbagai rintangan. Ketika didalam perjalanan, suraya yang tiba-tiba dirasuk menjadi orang lain dan menyuruh mereka berpatah balik dan bunyi gamelan sentiasa mengiringi perjalanan mereka. Akhirnya mereka sampai ke destinasi yang dituju. Ketika berada di rumah keluarga defi, nenek sireh merupakan neneknya sentiasa mencari kesalahan maya, bagaikan maya membawa bala kepada keluarga mereka semua. Pelbagai kejadian yang berlaku selama mana mereka berada dikampung.

Maya diculik ketika mereka semua didalam perjalanan pulang ke k.l. Haris datangnya tepat pada waktu dan dianggap sebgai hero, namun bagi suraya haris seolah-olah membayahakan mereka semua terutamanya Maya. Haris sentiasa ada didalam mana-mana sahaja seakan menjadi pegintip, namun hanya suraya sahaja yang tahu. Kematian kawan mereka laila seakan menjadi tanda tanya siapakah yang membunuhnya?. Pelbagai peristiwa yang berlaku sehinggalah mereka temui jawapan yang sangat mengejutkan siapakah ketua bagi segala perbuatan yang berlaku.

Aku sangat berpuas hati dengan ceriter novel ni sebabnya banyak pengajaran yang boleh kita ambil, selain daripada petua-petua mengelakkan diri kena gangguan makhluk halus. Disamping jangan terlalu percaya akan orang yang baru kita kenal meski pun dia baik dengan kita. Yang paling menarik, adanya bahasa jawa didalamnya, bila membacanya seolah-olah kita memasuki didalam alam yang lain dan seolah-olah kita berada di tanah jawa, sangat khayal tanpa merasa sudah berjam-jam kita membaca.

Membezakan novel seram lain dengan yang ini adalah, dimulakan ceriter dengan puisi jawa membuatkan anda tidak dapat berhenti membaca apabila puisi jawa tersebut dibaca..hati-hati!..


6 comments:

  1. Huhuhu...satu lagi novel seram yang dicadangkan oleh Mr ML nie confirm Amir akan cari nanti....:-D

    PS: Selain dari novel berundur Fairy Tales yg Amir minat...novel seram and sci-fi pun Amir minat gak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. minat kita samalah..hehehe..jangan lupa beli k..-.-

      Delete
  2. takotnya.. teman shin baca kat bilik leh? shin kadang suka baca citer seram.. lg ada twist twist ni.. tp nnt mula la susah tido malam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok Shin, no problem...tahu tak pe kalau baca waktu malam memamg susah nak tido..hehehe

      Delete
  3. Replies
    1. hehehe..macam dekat wak kalau nak bg pinjam...

      Delete