Pages

Click Me

Tuesday, 21 April 2015

Masa

Hello and hai.



Image result for jam waktu



Sebagai manusia kita memerlukan masa.
Masa untuk berfikir, berehat, menerima kenyataan, memperbaiki diri dan lain-lain. Kadang-kadang 24 jam yang ada pun belum tentu mencukupi. Sesungguhnya masa itu amat bermakna dan berharga. Terlalu rugi buat mereka yang tidak menghargai masa. Masa tidak akan datang kembali yang ada hanyalah masa lalu yang kita kenang.


Memerlukan masa untuk menerima kenyataan yang tidak semua kita boleh memiliki. Ada masa kita harus menerima dan ada masa untuk kita memberi kepada yang lain. Walaupun pada mulanya agak sukar tapi akan dapat kita menerimamya lantas waktu yang sentiasa bergerak sedikit pun tidak berundur.


Mempunyai masa untuk diri sendiri dan orang lain. Masa untuk bersendiri sambil merenung didalam diri sendiri akan keburukan dan kekurangan yang ada pada diri kita di mana akan memperbaikinya untuk menjadi yang lebih baik pada masa akan datang. Menerima hakikat itulah diri kita, samaada cantik, hodoh, pandai, bodoh. Masa untuk orang lain terutamanya yang menghargai diri kita yang sentiasa ada samaada suka atau duka keadaan kita. Jatuh bangun kita didepanya dan mereka sentiasa setia.


Masa untuk Sang Pencipta. Bercerita dan mengadu padaNya tulus hati yang terdalam. DIA yang sentiasa setia dan ada untuk kita yang kadang-kadang kita terlupa. DIA lah pendengar yang paling setia tanpa menilai diri seorang hambaNya. Hati ini sentiasa rindu nak bermanja dengan NYA.

Masa untuk lakukan apa yang kita suka. Benda yang dapat membuatkan kita gembira dan menghayatinya. Benda yang membuatkan kita rasa positife. Dapat memberikan mood yang baik pada diri kita dan sekeliling kita.


Masa yang mengajar kita tentang erti kesabaran, ketabahan, kejayaan, kegembiraan di mana apabila masanya sudah tiba maka semua itu akan muncul, tidak ubah seperti awan mendung yang pergi maka munculnya matahari yang memancarkan cahaya dengan terangnya.

Sayonara.


4 comments:

  1. Demi masa, sesungguhnya manusia dalam kerugian .. :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup, betul tu sekirannya kita tak pandai menghargai masa yang ada.

      Delete
  2. Tika masa bertemu ketika, tiap dari kita pasti temui bahagia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuma cepat atau lambat bergantung pada masa.

      Delete