Pages

Click Me

Monday, 15 June 2015

Meremang.

Hello and hai.


Hari ini aku nak sharekan satu lagi novel seram yang aku dah baca, sebenarnya dah lama habis baca baru ini aku nak sharekaan. Meremang by ninie othman. Aku tertarik nak beli disebabkan oleh cover hadapan novel yang nak menarik dan tertarik untuk aku beli. Dan lagi satu, kertas yang digunakan untuk cetak adalah kertas yang sama macam novel English, yang macam kertas lama tu. Sangat best bila di hidu, bau kertas.



sumber : Google.

Sinopsis : 

Kematian tunang yang bakal dinikahinya dua minggu lagi merupakan satu titik hitam dalam hidup Zamia Izaiqa. Selepas kematian Mohd Azriq, Zamia Izaiqa sering diganggu dengan kejadian-kejadian pelik. Sentiasa menghantui alam lena dan jaganya. Dia bertindak melarikan diri ke banglo biru yang terletak jauh ke Terengganu untuk menenangkan perasaannya yang terseksa. Banglo biru memberikannya ketenangan yang dicari-cari dan memulihkan semangat yang semakin pergi daripada hidupnya. Kehadiran Mak Tam menambahkan perasaan bahagia selama dia berada disitu. Namun, disebalik kebahagiaan itu, terselit sejuta rahsia dan mula terbongkar satu demi satu.

Kisahnya bermula apabila Zamia kematian tunang tercinta akibat kemalangan jalan raya di rempuh oleh lori. Sebelum kematian tunangnya yang bernama Azriq, bagaikan ada sesuatu yang tidak kena apabila Azriq seperti orang yang gila dan bercakap yang bukan-bukan. Selepas kematian tunang, Zamia boleh melihat benda-benda yang pelik termasuk tunangnya yang sudah mati. Sepatutnya Zamia akan melangsungkan perkahwinanya bersama abangnya, Danny. Bagi mengubati perasaannya,Zamia membuat keputusan untuk pergi ke banglo biru iaitu rumah nenek dan datuknya belah ayanhnya yang terletak di Terengganu. Walaupun di larang oleh mamanya namun Zamia tetap berdegil untuk pergi ke sana tapi bertemankan abangnya Danny dan isterinya.

Setelah berada disana selama dua minggu, Danny membuat keputusan untuk pulang ke K.l bersama isterinya cuma yang tinggal hanya Zamia di banglo itu. Ketika Zamia tinggal keseorangan, tertiba datang seorang wanita tua yang bernama Mak Tam yang memperkenalkan diri sebagai mak kepada Amriz iaitu kawan kepada abang Zamia, Danny. Tapi yang menjadi misterinya Mak Tam cuma datang pada waktu-waktu tertentu sahaja. Dan hanya Zamia sahaja yang nampak Mak Tam. Di belakang rumah tersebut terdapat pokok gergasi yang hampir menyembah dunia tapi tetap sahaja utuh walaupun cuma tinggal rantingnya sahaja. Datuk dan nenek mereka sudah berpesan agar jangan di terbang pokok dibelakang rumah itu, biarkan ia mati sendirinya.

Semakin hari semakin banyak persoalan terungkap satu demi satu, tentang pokok gergasi di belakang rumah, kematian tunang tersayang, sejarah keluarga Zamia dan siapakah Mak Tam yang datang tidak di undang. Bukan sahaja Zamia yang diganggu tapi seluruh ahli keluarga dan teman rapatnya turut diganggu secara sedar atau pun di dalam mimpi. Segalanya terungkap apabila mereka tahu punca kematian tunang Zamia.

Pendapat aku :

Aku bagi 4.5 bintang untuk novel ini. Nak dikatakan terlalu seram atau meremang boleh dikatakan 70 peratus perasaan itu aku alami. Jalan ceriternya tidaklah terlalu merapu atau terlalu fokus pada ceriternya, agak santai dan menyebabkan para pembaca tidak sabar untuk mengetahui kesudahan ceriternya. Tidaklah terlalu bosan atau rasa macam tak best sampai nak baling buku tu kat tempat lain. Yang penting ada unsur-unsur agama yang didalam novel ini. Cumanya ending kurang sikit, aku rasa tidak puas sebabnya 'benda-benda' tersebut tidak dihapuskan semuanya. Aku baca waktu malam sebelum aku tidur, ada seram sikitlah terasa bila nak tidur itu, tapi itu cuma hanyalah mainan minda semata-mata. Kalau ada yang suka baca novel seram silalah beli. Bagi aku tidak rugi kalau beli.

Sayonara...


3 comments:

  1. Now days, Mr Sexyman suker baca novel seram ek...well, Amir pun suka baca novel-novel genre horror and mysterious nie...and I think I should get that novel...;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Membaca novel seram lagi best daripada membaca novel cinta..sila dapatkan, tak rugi pun..

      Delete
  2. Dah pernah baca dah dan memabg seram...yang totally seram masa dia tidur bgan kawan dia...

    ReplyDelete