Pages

Click Me

Monday, 24 October 2016

Cabaran : Mari minum itu air.






Hello and Hai,

Lama tak menulis dekat blog, rindunya. Nak tulis tapi sibuk dengan kerja yang lain maka hasrat tu terpendam jauh. Ok, hari ini nak sharekan kepada anda semua yang aku tengah buat cabaran kat diri sendiri. Saja je aku buat cabaran ni sebabnya aku cepat terlupa, so bila dah buat cabaran ni teringatlah kat dalam minda ni.

Kalau dulu aku memang minum air 4-5 liter sehari sebab dah biasa dari zaman sekolah. Bila dah pakai braces tahun lepas, aku dah jarang-jarang minum air. Kalau minum pun tak sampai 2 liter. Bila dah tak minum air banyak, kulit cepat kering, bibir pun dah pecah-pecah. Kalau setakat tu tak pe lah juga, ni timbul pulak jerawat, habis kecut satu tambah satu lagi. Dah tu lambat pulak bekas jerawat tu hilang.

Aku memang jenis ada jerawat tapi beberapa tahun yang lepas dah selesai dah masalah jerawat tu. Bila dah kena balik ni, aku terpikir sekejap apa yang aku lakukan dulu sampaikan jerawat susah nak  naik kat muka. Setelah banyak kali berfikir baru teringat, dulu minum air putih banyak-banyak. 

Maka daripada minggu lepas aku dah buat cabaran ni supaya aku tak terlupa nak minum. Aku akan cuba untuk minum 2 liter air setiap hari dan tengok kesannya. Kalau tak ada perubahan aku minum 3 liter air pulak.

Walaupun dah minum air banyak still urine warna kuning juga, mungkin sebab aku banyak sangat makan agaknya, tu yang keluar warna kuning. hehehe. Aku suka minum air waktu malam selepas makan tapi make sure sebelum sampai 9.30 lah takut nanti tak dapat tidur nak gi toilet je kerjanya.

Mula-mula tu agak kembung jugalah perut bila minum air banyak-banyak, bila dah biasa tak ada apa pun. Jarang-jarang gi toilet. Demi kesihatan kenalah juga.. hahahaha. Kau orang pun jangan lupa minum air masak banyak-banyak k tapi kena tahu berapa banyak yang kau orang kena minum dalam sehari yang bersamaan dengan berat badan korang. Boleh google untuk maklumat lanjut. Hahahaha.

Sampai sini sahaja sebab terkejarkan masa untuk benda lain. Jumpa lagi nanti..

Sayonara.

10 comments:

  1. Belah kanan kata kena minum air putih banyak2 kalau nak sihat, kulit cantik.

    Belah kiri kata jangan minum air putih banyak sangat takut ginjal rosak.

    Yang mana satu betul ni wahai Carl Dani? ekekeke

    ReplyDelete
    Replies
    1. minum air banyak tak salah tapi jangan minum air sekali gus dalam satu masa. sebagai contoh, minum air dalam gelas sikit-sikit sampai habis, janganlah minum air satu gelas sekali teguk habis, nanti terkejut perut dengan ginjal.

      Lagi satu tengok warna air kencing kita, kalau kuning teruskan minum air, kalau dah jernih putih jarak-jarak kan mungkin 1 jam sekali minum air.

      Apa-apa pun terpulang kepada penerima air pada individu, lain orang lain cara dan kesannya pada tubuh. Kenal pasti tubuh kita macam mana. Selamat berjaya abang kamen..hehehehe.

      Delete
  2. Tula.. mmg nk amalkn rutin ni tp sama gak prob dgn zafsyaf tu malas nk isi air

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau dekat2 boleh tolong isikan air...hehehehe.

      Delete
  3. Amir memang kuat minum air kosong...tapi tulah...asyik nak ke tandas jer jawabnyer....;-P

    ReplyDelete
    Replies
    1. tahu tak pe amir, tak pe lah kira exerciselah tu juga..hehehe

      Delete
  4. shin byk minum air.. kuarkan air pon byk gak haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. samalah kita Shin..hehehehe..biasalah tu..teruskan minum lagi.

      Delete