Pages

Click Me

Thursday, 26 November 2015

Tips : Doa dan exam


Hello and hai.


Bila time nak exam masa tu lah baru nak doa panjang-panjang. Biasanya doa biasa-biasa je. Ok lah tu kan daripada tak ada. Doa aku kalau exam sama je macam yang aku doakan pada hari-hari biasa. Kita kenalah berdoa untuk diri sendiri bukan orang lain doakan untuk diri kita. Parents semestinya orang yang akan sentiasa mendokan kita setiap hari tanpa disuruh. 

Boleh dikatakan aku ni ada darah gemuruh tapi muka aku tetap maintain cool, sampaikan kawan-kawan ingat aku dah cukup ilmu didada. Dia orang tak tahu aku sentiasa berdoa, berzikir bagai didalam hati supaya aku dapat jawab exam. Senior-senior aku dok usha pandang-pandang  kat aku disebabkan muka aku yang cool dan biasa-biasa tu. Padahal hakikatnya tangan aku dah sejuk sebelum masuk examination hall lagi. Sebelum masuk hall, aku akan cakap bila perlu sahaja sebabnya kalau aku banyak cakap semua ilmu akan terbang bagaikan burung di udara.

Doa yang aku selalu baca macam ni  :)


'Ya Allah ya Tuhanku, permudahkanlah urusanku,murahkanlah rezekiku, kuatkanlah ingatkan dan permudahkanlah aku untuk menjawab soalan dengan dada yang lapang. Amin'


Bila kita dah berdoa, berusaha buat yang terbaik pasti tidak akan sia-sia. Jangan fikir tentang result yang akan kita dapat. Aku masih ingat lagi, pada sem tu kita orang kena jawab sampai 3 paper sampai satu hari. Dari pagi sampai ke petang. Paper yang ke tiga tu, subject dia agak rumit sikit. Walaupun dah baca still tak dapat masuk dan ditambahkan lagi dengan rasa penat selepas jawab 2 paper yang lepas.

Makanya, kita orang bersepakat di saat akhir sebelum masuk hall untuk baca doa. Dan kawan aku seorang yang nak bacakan doa. Bagi aku doa dia sangat jujur dan straight to the point. Nak tahu dia doa apa?. Meh kita usha.


'Ya Allah, berikanlah kami betul semua dan dapat A untuk subject ini..amin'


Semua mata pandang kat arah kelompok kita orang time tu. Apa lagi teruslah masuk hall tanpa toleh kiri kanan dan belakang. Dan kita orang semua dapat A dan A- untuk subject itu..hehehe.

Sayonara.

Thank you for reading this entry.

10 comments:

  1. Gudluck utk exam2 akan dtg..result gempak ke x tu sume rezeki masing2..hehe

    ReplyDelete
  2. Mr ML....good luck with your exam...:-)

    Amir doakan semoga Mr ML berjaya jawab soalan dengan betul dan jayanya...Insya-Allah ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin...terima kasih Amir..hehehehe..

      Delete