Pages

Click Me

Monday, 28 December 2015

Kisah Mistik


Hello and Hai.

Hari ini aku nak sharekan tentang kisah-kisah mistik yang pernah terjadi kat aku dan juga kisah yang aku dengar dari orang sekeliling. Mungkin ada persamaan didalam sesebuah kisah.

Gangguan di tandas sekolah rendah.

Setiap tahun murid sekolah rendah yang berdajah enam diwajibkan untuk mengikuti kem bina diri yang dianjurkan oleh pihak sekolah. Dan kebiasaannya akan bermalam disekolah selama 1 malam. Dan giliran aku pun tiba semasa aku dajah enam. Ketika itu block baru siap dibangunakan dan bangunan itu mempunyai tandas di tingkat bawah. Jadinya aku pergi kesorangan ke tandas, semasa masuk memang tiada siapa-siapa, semua pintu cubicle terbuka, maka aku masuk cubicle yang ketiga.

Ketika aku didalam, aku terdengar pintu utama tandas dibuka secara kasar dan pintu cubicle disebelah aku ditutup dengan agak kuat, tiada dengar tapak kaki atau suara. Yang ada bunyi pintu. Dan tiba-tiba pam air ditarik, maka terdengar bunyi arus air yang kuat. Aku terus keluar dan terserempak dengan kawan yang ingin ke tandas dan sempat aku tanya ada orang keluarke tadi? dan dia kata dia tak nampak siapa-siapa.

Orang bagi salam di luar rumah.

Ketika itu aku dan keluarga baru berpindah rumah dan macam-macam benda aneh yang terjadi. Satu per satu berlaku. Ketika sedang sibuk membuat kerja didalam rumah, tiba-tiba terdengar orang bagi salam, kebiasaannya bila dengar orang bagi salam memang kita terus sahutkan tanpa tengok siapa yang datang. Bila dah jawab salam dan pergi tengok kat luar tak ada orang.

Setelah banyak kali terjadi, bila dengar orang bagi salam kat luar rumah pergi tinjau kat tingkap dulu ada orang ke tak baru jawab salam. Kalau manusia bagi salam, suaranya lantang dan bagi salam bertalu-talu, tapi kalau 'benda' tu bagi salam, hanya kedengaran sekali dan sayup-sayup di telinga.

Orang bercakap/ berbisik-bisik di tengah malam.

Bila tengah enak di lamun mimpi, tertiba terdengar suara orang bercakap-cakap diluar bilik seperti berbisik-bisik dan tidak jelas. Dalam fikiran, mungkin ada yang belum tido atau tak boleh tido jadinya mereka bercakap. Tapi lama kelamaan suara tu jadi kuat dan bingitkan gegendang telinga.

Disebabkan tidur terganggu maka keluar bilik untuk menegur, bila keluar bilik dan tengok kedaan sekeliling gelap dan sunyi. Suara yang terdengar tadi terus senyap. Suara siapa yang bercakap tu, terus jadi tanda tanya.

Suara yang sama dengan orang sekeliling.

Ketika tengah mandi didalam bilik air, ada orang diluar yang memanggil nama banyak kali untuk gunakan tandas. Maka kau pun tergesa-gesa mandi dan kau keluar dari tandas sambil cari suara yang panggil kau tadi tu rupanya tak ada. Pada masa itu baru kau teringat yang kau kesorangan didalam rumah walaupun suara tadi sama macam suara orang serumah dengan kau.

Semasa kau sibuk dan leka membuat sesuatu kerja tertiba-tiba ahli keluarga kau panggil nama kau dan semestinya kau sahut panggilan itu. Dan terus kau tuju ke arah suara itu datang, bila kau dah ada didepan orang yang panggil kau dan kau tanya nak apa, tapi tertiba dia kata dia tak pernah panggil kau atau cakap dengan kau, maka kau pun jadi pelik dan tertanya suara siapakah itu yang menganggu.

Bayang-bayang hitam.

Seingat aku, sejak daripada kecil aku sudah melihat dan mendengar 'benda' yang tak boleh dilihat dengan mata kasar. Diantaranya adalah bayang-bayang hitam yang datang melintas samaada didepan atau dibelakang aku. Terutamanya didalam rumah, samada keseorangan atau pun ramai. Tak pasti kenapa 'benda' tu mucul tapi tak keraplah.

Masa kecik dulu pastinya takutlah kalau nampak 'benda' tu tapi sekarang dah tak ada rasa apa-apa tapi kalau rasa macam lain je, terus capai fon buka surah yassin atau surah al-waqiah besar-besar biar satu rumah dengar.

Bukan itu sahaja, kalau sesuatu tempat tu ada 'lintasan' kadang-kadang boleh nampak 'benda' tu memunculkan diri. Terutamanya di kawasan rumah atau rumah orang lain, biasanya 'lintasan' tu ada didepan rumah, tepi kiri atau kanan dan belakang rumah. Biasanya bila masa untuk 'benda' tu muncul kawasan tersebut akan sepi daripada segala bunyi dan ketika itu' benda' itu akan muncul, dari segi bentuk rupa itu bergantung pada 'benda' tu nak menjelma bagaimana.

Bunyi barang bergerak / jatuh.

Ketika kecil dulu lebih suka duduk rumah daripada merayau-rayau keluar.Bila waktu tengah hari memang rumah sepi sebab adik beradik yang lain pergi sekolah petang. Masa tengah leka buat kerja tertiba dengar bunyi laci ditarik, kemudian ditutup semula. Selang beberapa minit bunyi almari dibuka. Lepas tu dengar bunyi kerusi dalam bilik di tarik. Ketika pergi tengok memang tiada orang dalam bilik.

Semasa baru pindah rumah pastinya mengambil masa untuk kemas barang-barang. Disebabkan kepenatan seharian pindah rumah maka barang-barang dalam kotak dibiarkan sahaja. Dan ketika tidur di waktu malam, terdengar bunyi barang-barang berlaga antara satu sama lain umpama ada orang yang mengunakannya di dapur. Bila tengok dapur gelap tapi bunyi itu masih kedengaraan. Meskipun dah tinggal lama tapi bunyi di dapur tu masih ada, seakan sudah sebati. Lama kelamaan bunyi itu hilang dengan sendirinya.

Itu sahaja yang nak sharekan hari ini. Have a nice day..

Sayonara.

14 comments:

  1. beraninya bro...haha tak macam aku ni penakut sikit...btw happy new year

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..tak adalah berani mana pun, biasa-biasa je..happy new year to you too..

      Delete
  2. Berani tul Carl...kalau Amir lah ditempat kejadian...tak tahu lah nak buat per...huhuhu...;-P

    By The Way Carl,

    █████████████████████████████████
    █═╦═══╦═══╦═══╦═══╦══╦═══╦══╦═══█
    █═╩═╦═╩═╦═╩═╦═╩═╦═╩═╦╩═╦═╩══╩═╦═█
    █═╦═╩═╦═╩═╦═╩═╦═╩═╦═╩╦═╩═╦══╦═╩═█
    █═╩═╦═╩═╦═╩═╦═╩═╦═▓▓▓▄═╦═▓▓▓▄═╦═█
    █═╦═╩═╦═╩═╦═╩═╦═╩═▓▓▓▓▓█▄▓▓▓██▄═█
    █═╩═╦═╩═╦═╩═╦═╩═╦═▓▓▓▓▓▓█▓▓▓███═█
    █═╦═╩═╦═╩═╦═╩═╦═╩═▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓███═█
    █═╩═╦═╩═╦═╩═╦═╩═╦═▓▓▓█▓▓▓▓▓▓███═█
    █═╦═╩═╦═╩═╦═╩═╦═╩═▓▓▓███▓▓▓▓███═█
    █═╩═╦═╩═╦═╩═╦═╩═╦═╩▀████═╩▀████═█
    █═╦═╩═╦═╩═╦═╩═╦═╩═╦═╩╦═╩═╦══╦═╩═█
    █═▓▓▓▓▄═╦═▓▓▓▓▄═╦═▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▄═╦═█
    █═▓▓▓▓██▄═▓▓▓▓██▄═▓▓▓█████████▄═█
    █═▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓███═▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓███═█
    █═▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓███═▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓███═█
    █═▓▓▓▓███═▓▓▓▓███═▓▓▓██████████═█
    █═▓▓▓▓███═▓▓▓▓███═▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓███═█
    █═╩▀█████═╩▀█████═╩▀███████████═█
    █═╦═╩═╦═╩═╦═╩═╦═╩═╦═╩╦═╩═╦══╦═╩═█
    █═▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▄═╦═▓▓▓▄▓▓▄▓▓▓▄═╦═█
    █═▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓██▄═▓▓▓█▓▓█▓▓▓██▄═█
    █═▓▓▓▓████▓▓▓▓███═▓▓▓█▓▓█▓▓▓███═█
    █═▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓███═▓▓▓█▓▓█▓▓▓███═█
    █═▓▓▓▓███═▓▓▓▓███═▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓███═█
    █═▓▓▓▓███═▓▓▓▓███═▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓███═█
    █═╩▀█████═╩▀█████═╩▀███████████═█
    █═╦═╩═╦═╩═╦═╩═╦═╩═╦═╩╦═╩═╦══╦═╩═█
    █═▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▄═╦═╩═╦╩═╦═╩══╩═╦═█
    █═▓▓▓▓█▀██▓▓▓▓██▄═▓▓▓▄═╩═▓▓▓▄═╩═█
    █═▓▓▓▓██▄▀▓▓▓▓███═▓▓▓██▄═▓▓▓██▄═█
    █═▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓███═▓▓▓████▓▓▓███═█
    █═▓▓▓▓███████████═▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓███═█
    █═▓▓▓▓███═╦═╩═╦═╩═╦▀█▓▓▓▓██████═█
    █══▀█████═╩═╦═╩═╦═╩═╦▓▓▓▓██═╩═╦═█
    █═╦═╩═╦═╩═╦═╩═╦═╩═╦═╩╦▀████═╦═╩═█
    █═▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▄═╦═╩═╦╩═╦═╩══╩═╦═█
    █═▓▓▓▓█▀██▓▓▓▓██▄═▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▄═╩═█
    █═▓▓▓▓██▄▀▓▓▓▓███═▓▓▓█████████▄═█
    █═▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓███═▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓███═█
    █═▓▓▓▓███████████═▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓███═█
    █═▓▓▓▓███═╦═╩═╦═╩═▓▓▓██████████═█
    █═╩▀█████═╩═╦═╩═╦═▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓███═█
    █═╦═╩═╦═╩═╦═╩═╦═╩═╦▀███████████═█
    █═▓▓▓▓▄═╦═▓▓▓▓▄═╦═╩═╦╩═╦═╩══╩═╦═█
    █═▓▓▓▓██▄═▓▓▓▓██▄═▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▄═╩═█
    █═▓▓▓▓████▓▓▓▓███═▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓██▄═█
    █═▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓███═▓▓▓████▓▓▓███═█
    █═╩▀██▓▓▓▓███████═▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓███═█
    █═╦═╩═▓▓▓▓███═╦═╩═▓▓▓███═▓▓▓███═█
    █═╩═╦═╩▀█████═╩═╦═▓▓▓███═▓▓▓███═█
    █═╦═╩═╦═╩═╦═╩═╦═╩═╦▀████═╦▀████═█
    █═╩═╦═╩═╦═╩═╦═╩═╦═╩═╦╩═╦═╩══╩═╦═█
    █═╦═╩═╦═╩═╦═╩═╦═╩═▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▄═╩═█
    █═╩═╦═╩═╦═╩═╦═╩═╦═▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓██▄═█
    █═╦═╩═╦═╩═╦═╩═╦═╩═▓▓▓████▓▓▓███═█
    █═╩═╦═╩═╦═╩═╦═╩═╦═▓▓▓▓▓▓▓▓▓████═█
    █═╦═╩═╦═╩═╦═╩═╦═╩═▓▓▓███═▓▓▓███═█
    █═╩═╦═╩═╦═╩═╦═╩═╦═▓▓▓███═▓▓▓███═█
    █═╦═╩═╦═╩═╦═╩═╦═╩═╦▀████═╦▀████═█
    █═╩═══╩═══╩═══╩═══╩══╩═══╩══╩═══█
    █████████████████████████████████

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks Amir for the wish...happy new year juga kat Amir...-.-

      Delete
  3. aku dulu selalu kena yang orang bagi salam, dengar suara orang cakap-cakap, barang jatuh and dengar orang main guli. yang main guli paling sakit hati, bukan takut. Sakit hati sebab aku nak tidur, dia pegi kacau pulak. haih, haha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. main guli belum pernah kena lagi..nakal sangat kan nak tidur pun tak boleh kan..biasa dia ni..hehee

      Delete
  4. selagi tak jumpa depan2 tak pe....hahahaha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. nasib baik dia tak muncul depan-depan...hahahaa..selamat..

      Delete
  5. erk seram sehhh .. kalo masok toilet x suka dengar bunyik flush .. sedangkan tau mmg xde sapa lg dlm toilet tu.. takot nk pandang atas huhu kot ada yak jengah ke #nanges

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehhe..tahu tak pe, manalah tahu kan bila kita pandang kat atas tertiba muncul benda yang tak sepatutnya...

      Delete
  6. Mintak di jauhkan dari gangguan makhluk..hantu2 sila jangan kacau aku,kacau Carl Dani jer..dia comel sikit dari aku..ekeke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha...kita biasa-biasa je lah abg kamen tak comel pun..

      Delete
  7. So far tak pernah lagi bertembung dgn makhluk ghaib, memang taknak pun. Hahaha. Aku ni acah2 berani, tapi sebenarnya penakut. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok lah tu tak pernah bertembung..saya pun tak nak juga wak,hehehe

      Delete