Heart

Heart

Pages

Click Me

Tuesday 19 January 2016

Perkara yang kurang best sebagai blogger.


Hello and hai.

Selamat hari Selasa semuanya, hari ini dah 19 Januari cepat masa berlalu. Mungkin tajuk entri ini kurang menarik disebabkan tak tahu nak describe melalui ayat yang macam mana lagi. Ok, hari ini saya nak sharekan kepada awak-awak semua tentang perkara yang kurang best sebagai blogger.






1. Tak ada idea nak update blog.

Selalu terjadi pada diri sendiri disaat minda tak dapat nak berkembang dengan sebaik mungkin. Kadang-kadang idea ada tapi tak tahu nak bina ayat yang macam mana agar semua yang membacanya akan faham dan terus melekat didalam hati masing-masing. Dan idea tidak akan datang bila duduk dihadapan skrin laptop/ komputer.


2. Balas komen pembaca/blogger.

Terjadi kepada saya ketika ini bila mana nak balas komen awak semua tertiba line error. Tapi menaip untuk entri baru boleh pulak. Adakah anda begitu juga?, kalau ya, give me five. Ada masa telepas pandang nak komen terutamanya untuk entri yang lepas-lepas tu, harap maaf ya kalau tak balas.




3. Meninggalkan jejak di blog yang singgah.

Selepas baca sesebuah blog pastinya akan meninggalkan komen, bermakna blog tersebut sudah dibaca dan dengan harapan owner blog akan membalasnya. Dan juga saling menyokong antara blogger satu sama lain. Yang tak bestnya bila dah part nak komen, tertiba error atau pun komen tak keluar kat kotak yang disediakan tu. Tak semestinya saya tak tinggalkan komen saya tak baca blog awak k.



4. Berchat dengan 'unknown'.

Selain boleh berbalas komen, boleh juga berchat diantara blogger sesama sendiri atau dengan 'unknown'. Kalau dengan blogger, pastinya kita dah tahu sifat dan peragai mereka bagaimana daripada blog mereka. Namun dengan 'unknown' kena berhati sikit, sebabnya lain orang lain caranya. Bila kita lambat balas chat atau tak jawab soalan yang diajukan mulalah mereka mengunakan kata-kata yang kurang enak. Atau pun jenis yang suka mendesak dan memaksa. Kalau dah over, memang terus block je.


5. Menghapuskan komen.

Sekiranya sesebuah blog berbentuk public maka sesiapa pun boleh komen. Terutamanya komen daripada 'unknown', ada yang meninggalkan komen dengan bahasa yang bagus dan menarik dan juga ada yang meningalkan komen dengan perkataan yang kurang enak atau perkara yang negative. Maka bergantung kepada owner blog untuk padam atau biarkan sahaja. Kalau saya terus padam sekirannya kata-katanya sangat negative dan tidak memberikan sesuatu yang bermanfaat kepada orang lain.


6. Berfikiran positive dan terbuka.

Untuk menjadi seorang blogger, kita seharusnya sentisa berfikiran positive dan terbuka tentang semua hal. Terutamanya yang melibatkan diantara blogger. Sebagai contoh, blogger A dan blogger B update entry yang sama dan isi yang hampir serupa. Jadinya sebagai blogger, kita harus menganggapnya sebagai satu kebetulan yang tidak disengajakan. Tidak perlu berfikiran negative dan menerimanya dengan hati yang terbuka. Bergitu juga dengan kemunculan blogger-blogger baru setiap hari dimana blog mereka sangat-sangat menarik dan segar apabila membaca setiap bait ayat yang ada. 



Dan akhir sekali,

Selamat menulis blog agar dapat memberikan sesuatu yang berguna kepada pembaca.


-sayonara-







28 comments:

  1. No 1 tu kerap gak berlaku kat Amir...kekadang tu bile ader idea...maser plak tak mengizinkan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup betul tu amir, kadang-kadang masa memainkan peranan yang penting juga..hehehe

      Delete
  2. sebut pasal komen negatif maki hamun, aku pernah kena...entri awal2 dulu..
    cheiitttt ntah mamat mana kutuk2 aku...tapii aku tak balas dan tak padam pun komen tu, sebab malas nak ambik port...plus kalau aku respon, bermakna aku pun tak matang macam dia jugak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita padam komen tu sebab ada unsur-unsur negative individu dan sakit mata melihat komen tersebut..nasib baik tak banyak entry yang ada komen macam tu..hehehe

      Delete
  3. Relatable to most of them, especially no 1 haha!

    ReplyDelete
  4. No. 1, haha saitulah aku xder blog, malaih sungguh nk perah idea, padahal cite byk, maklumlah kite gay kelab. Baca blog korang lg best n wat aku terhibur. So rajen2lah update

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha...ok2, nanti kami semua selalu update blog k..

      Delete
  5. Rasanye semua blogger akn menghadapi problem no 1 tu..hehe

    ReplyDelete
  6. No.4..sama ada dapat kawan atau lawan..hehe

    ReplyDelete
  7. no. 1 tu exactly ! tapi nasib baiklah life seorang Mr. Dominic Unknown ni penuh drama. Ada la benda nak dikongsi. HAHAHA.

    "Yang tak bestnya bila dah part nak komen, tertiba error atau pun komen tak keluar kat kotak yang disediakan tu. Tak semestinya saya tak tinggalkan komen saya tak baca blog awak k."

    problem ni sumpah sakit hati gila. dah komen panjang lebar tetiba tak publish. Penat mengarang. Adoi

    ReplyDelete
    Replies
    1. semua blogger menghadapi masalah no 1 tu..hahaha...betul mr, dah penat taip panjang-panjang tak boleh publish, geram sangat..hahaha

      Delete
  8. No 1 and No 4. Kui kui Kui. Nak pulak sekarang sedang asyik bercinta. Lagi lah malas nak update. Hahaha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hey cepat hapdate malam pertama ..kehkeh .. dah 3 bulan nie ..

      Delete
    2. Nov, bestnya bercinta..semoga awak berbahagia sentisa k..hehehe

      Delete
    3. Abg numan, nanti dia updatelah, sekrang ni tengah busy...hehehe

      Delete
    4. nu'man : Shushhh awakkkkkk malu lah kitew

      Delete
  9. Replies
    1. Shin, jangan lupa selalu update dekat blog ok..hehe

      Delete
  10. rasenye part no 1 tu mmg ramai jdi mcam tu..sbb tu jarang update

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan...semuanya macam tu, biasalah tu bila tak idea..hehee. terima kasih sudi singgah...

      Delete
  11. paling tak best is no 1...pastu bila dah ada idea xde masa...hahaha...selalu aku letak pic dulu dalam draft blog then bila ada masa free buat input kat phone or laptop bila free...kalau tengah travel selalu buat input kat note nanti boleh copy je masuk kat blog...huhuhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua ada masalah yang no 1 tu....idea ni kadang-kadang muncul tanpa diduga..hehehe..selamat berblog dan jangan lupa selalu update k..

      Delete
  12. No 1 la paling tak best.. bila dah ada idea dalam kepala and mula nak menaip terus blank huh. Tak best langsung

    ReplyDelete
  13. No 1 la paling tak best.. bila dah ada idea dalam kepala and mula nak menaip terus blank huh. Tak best langsung

    ReplyDelete